fredag 28 september 2012

Vecka 39 2012

Tänk på det här: Vad är skillnaden mellan att förstå och att minnas?

Nu ska ni få lite "lyssningstips" och ni kommer säkert att förstå det mesta men nu ska ni testa hur mycket ni minns. Lyssna på ett eller flera av dessa program. Man kan lyssna direkt i datorn eller ladda ner dem. De ligger som MP3-filer. Ett tips är att ladda ner dem till mobilen och sen ta en lång skön promenad!



En komiker:


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5128294


En fotbollsspelare:


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5128229


Nyheter på lätt svenska:


http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=493



Gör så här:
1. Lyssna i 10 minuter!
2. Pausa!
3. Skriv ner vad du kommer ihåg!
4. Lyssna i 10 minuter till!
5. Pausa!
6. Skriv ner vad du kommer ihåg!
7. Lyssna på hela programmet!
8. Skriv vad programmet handlade om!

Du behöver inte skriva en sammanfattning som du ska visa mig. Du behöver inte heller tänka på vad du borde skriva. Nej, tänk på vad DU vill komma ihåg av programmet. Det kanske är något som någon annan tycker är helt ointressant. Det kanske är något som du vill prata om och diskutera med dina kompisar eller någon släkting. Du kanske blir nyfiken på något helt annat och vill ta reda på mer om något.


Berätta här på bloggen hur det gick!


Nästa grej är en faktatext om........KROKODILER :-)!


Du ska läsa hela texten snabbt. Anteckna några saker/fakta som du tycker är intressant, inte för mycket. Sen lämnar du texten och gör något annat, dricker en kopp te eller gör lite hjärngymnastik kanske. Sen, efter ca 10 minuter, så ska du försöka återberätta vad du lärde dig av texten. Hur mycket kommer du ihåg? Måste du kika i dina anteckningar? Sen gör du samma sak ett dygn senare. Har du glömt allt eller inte? Vad finns kvar i minnet?



http://skolarbete.nu/skolarbeten/krokodiler/


Skriv och berätta här på bloggen. Du behöver inte göra allt på en gång. Testa en grej, skriv, kommentera varandra och sen testa nästa grej!
Lycka till!


Praktisk info:
Möjligheten 1: Vi ses på onsdag, 3 oktober, som vanligt.
Möjligheten 2: Vi ses inte på torsdag, 4 oktober, för att jag ska på konferens. Så ni måste vara extra aktiva här på bloggen.

söndag 23 september 2012

Vecka 38 2012

Hej!

Här kommer veckans fråga (alldeles för sent!!Sorry, jag missade att publicera i fredags och kom på det nu):

I början av kursen pratade vi om praktiska saker som nyckelord, schema och studiematerial.och nu har vi pratat en hel del om fysiska saker som hjärnans funktioner, hjärngymnastik och inlärningsstilar.

Vi testade oss själva och tog reda på om vi var visuella, auditiva eller kinestetiska. Som vi sa så är de flesta lite av varje, men ofta känner man att man kan identifiera sig mer eller mindre med någon av stilarna.

Vilken typ av inlärare tycker du själv att du är?
Hur påverkar det dig och dina studier?
Man kan ju både tänka på hur man kan underlätta för sig själv (genom att veta vilken typ av inlärare man är) och hur man kan utmana sig själv och kanske testa att lära på ett annat sätt.

Läxan den här gången var att fundera på tre tips. Hur kan man hjälpa sig själv med studierna om man är
1. visuell
2. auditiv
3. kinestetisk





fredag 14 september 2012

Vecka 37 2012

Hej och hallå!

Nu kan vi göra hjärngymnastik och det gäller bara att komma ihåg att faktiskt göra det. Sätt en klocka när ni pluggar och gör 5 minuter hjärngymnastik varje halvtimme. Vi har gjort ett schema och kollat vilken tid vi har att faktiskt studera utanför skolan. Och sen har vi gått igenom allt material man kan behöva till sina studier. Glöm inte att det ska vara roligt att läsa och lära och då kanske det behövs ett snyggt block med härliga pennor i olika färger.

Nästa vecka ska vi börja prata om olika inlärningsstilar. Och jag sitter här och funderar lite på verbet lära. Vi har det i lära ut, lära in och lära sig. Men vad betyder det egentligen?

Kan man lära sig något utan att tänka? Kan man lära sig något utan att förstå? Hur mycket kan man lära sig i livet? Kan alla lära sig lika mycket? För vems skull lär man sig saker?

Fundera på de här frågorna och skriv någon reflektion eller tanke som du har fått. Skriv inte till mig! Utan skriv till hela klassen och för din egen skull, träna på att formulera dina tankar.

Trevlig helg!
Jenny

Ps: till nästa vecka; ta reda på vad de fem sinnena heter.

torsdag 6 september 2012

Vecka 36 2012

Hej igen!

Nu har vi haft vår fjärde lektion och jag håller med er, det känns som om vi lär oss många nya saker tillsammans. Roligt.

Den här veckan har vi pratat om nya ord och hur man ska kunna komma ihåg dem. Vi får se om vi kommer ihåg alla nästa vecka.



Vi har också testat att göra hjärngymnastik. Ni som vill kolla på videon igen eller som missade lektionen, här är den:

www.lattarelarande.se

Veckans bloggfråga är: Varför tror du att det är bra att göra hjärngymnastik? Vad händer i kroppen? Och hur påverkar det vår förmåga att lära oss saker?

Ses nästa vecka!!
Jenny

ps: läxa till nästa vecka är att skriva en lista på vilka saker man måste ha för att kunna studera, vilken typ av penna, hur många mappar eller pärmar, randigt eller rutigt papper, lexikon i bok eller i mobilen etc.